‘Hier komen we sterker uit’
Windrose Giants Antwerp kroonde zich tot Belgisch landskampioen door in een spannende vijfde finalewedstrijd met 89-84 te winnen van Filou Oostende. Daarmee kwam een eind aan de hegemonie van de kustploeg die 14 landstitels op rij had veroverd.
Enkele maanden eerder had BCO Denis Wucherer aangesteld als nieuwe hoofdcoach. De Duitser kwam tussen 2005 en 2007 als speler uit voor Oostende en werd er in 2006 landskampioen. Met zijn ervaring als coach, waaronder een finaleplaats in de FIBA Europe Cup met Würzburg, moest hij Oostende helpen aan een nieuw succes. De Giants staken daar echter een stokje voor.
Het was de eerste keer in twaalf jaar dat er vijf wedstrijden nodig waren om de winnaar van de play-offs te bepalen. Wat zegt dat over het huidige niveau in België?
“Wat me vooral opviel, was het hoge niveau van de finale, maar ook van de halve finale tussen Hubo Limburg United en Antwerp en de wedstrijden die we zelf speelden tegen Okapi Aalst. Dat is alleen maar positief voor het Belgische basketbal. Hopelijk zien we in de toekomst nog meer teams die kunnen meestrijden om de titel, het zou de competitie alleen maar sterker maken. Vooral de vierde en vijfde finalewedstrijd waren van een uitzonderlijk niveau. De sfeer in Antwerpen, de volle tribunes en de manier waarop beide ploegen tot de laatste seconde bleven vechten, maakten het tot een feest om naar te kijken. Ik heb er echt van genoten. Het was een uitstekende reclame voor het Belgische basketbal en een bewijs van de kwaliteit die er vandaag aanwezig is. Ik weet niet wanneer er voor het laatst basketbal van zo’n hoog niveau in België werd gespeeld, maar deze finaleserie zal nog lang herinnerd worden.
Voor het restant van het artikel verwijzen wij je naar Rebound Magazine nummer 29.

